Door de vliegbasis een herbestemming te geven, is de sfeer en gevoel van het terrein behouden gebleven.

Twentse bevolking maakt kennis met de luchtvaart

1910

Op 28 september 1910 maakt de Twentse bevolking kennis met de luchtvaart wanneer de Belgische luchtvaartpionier Jan Olieslagers een half uur durende demonstratievlucht met zijn Blériot maakt. Het duurt echter tot 1918 voordat er weer passagiersvluchten plaatsvinden in de regio.

Officiële opening Vliegveld Twenthe

1931

In 1929 wordt een stuk heide van ruim 64 hectare tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal klaargemaakt voor de vliegerij. Het idee om er een commercieel vliegveld van te maken resulteert op 29 augustus 1931 in de officiële opening van het Vliegveld Twenthe door burgemeester Bergsma van Enschede.

Ter gelegenheid van de officiële opening van de verbinding Twente-Schiphol vlogen er twee Fokkers vanuit Amsterdam, die rond half 1 landden op Vliegveld Twenthe. In dit seizoen werden bijna 1100 passagiers vervoerd.

Landing Graf Zeppelin op Vliegveld Twenthe

1932

Op 18 juni 1932 landde de Graf Zeppelin op Vliegveld Twenthe. Een indrukwekkend luchtschip van 236 meter lang en doorsnede van 30 meter. Het gevaarte had een eigen gewicht van 58 ton en had een bemanning van 40 man. Er was plaats voor enkele tientallen passagiers. Dit soort luchtschepen maakte sinds 1911 internationale en zelfs intercontinentale vluchten, bijvoorbeeld naar New York.

Op het evenement kwamen 32.000 mensen af die 6000 auto’s, 1000 autobussen en 20.000 fietsen in de weilanden parkeerden. Er waren 250 gymnasten nodig om het gevaarte tijdens de landing aan lange touwen in bedwang te houden. In Twente stapten onder andere Prins Hendrik – de echtgenoot van Koningin Wilhelmina – en Albert Plesman aan boord. Fabrieken en scholen werden voor deze gelegenheid gesloten.

10.000 bezoekers op eerste Luchtvaartdag

1933

Het vliegveld kon in haar beginjaren al rekenen op grote publieke belangstelling: er waren veel meer bezoekers dan passagiers, want vanaf het terras was er altijd wat te zien. Het publiek kwam af op de manifestaties die werden gehouden, zoals de Zeppelindag, vliegfeesten, tentoonstellingen, vliegmiddagen van de KLM en de Nationale Luchtvaartschool, demonstraties van sportverenigingen, motordagen, etc. Op de Luchtvaartdag in juli 1938 kwamen meer dan 10.000 bezoekers af.

Bezet door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog

1939

Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog geeft de overheid opdracht om het vliegveld onklaar te maken door de grasmat om te ploegen en diepe sleuven te graven. Op het moment dat de Duitsers Nederland binnenvallen, worden de gebouwen door defensie opgeblazen. In mei 1940 bezet de Duitse Luftwaffe het vliegveld en bouwt het in rap tempo uit. 93 boerengezinnen moeten binnen een maand hun land verlaten.

Jachtvliegschool in de naoorlogse periode

1945

Op 1 april 1945 valt het vliegveld in Britse handen, om in november overgedragen te worden aan de Nederlandse krijgsmacht. De officiële oprichtingsdatum van vliegbasis Twenthe is 31 maart 1946. Op die dag arriveert het 320 squadron van de marine en wordt de Jachtvliegschool (JVS) opgericht. Uitgerust met het Britse jachtvliegtuig Spitfire moet dit instituut door de RAF opgeleide Nederlandse vliegers bijscholen.

Het F-16 tijdperk

1986

In maart 1986 begint het F-16 tijdperk. De eerste straaljager voorzien van een remparachute landt op 13 juni 1987. Door bezuinigingen bij Defensie werd het 315 Squadron in 2004 opgeheven. De F-16’s werden deels verkocht en deels verdeeld over de laatste twee F-16 bases Leeuwarden en Volkel. Het laatste F-16 squadron (313) werd in november 2005 overgeplaatst van vliegbasis Twenthe naar vliegbasis Volkel, maar het militaire deel werd tot juni 2007 nog gebruikt voor onderhoud.

Einde militaire aanwezigheid

2007

Op 7 december 2007 wordt het terrein officieel overgedragen aan de Dienst Domeinen van het ministerie van Financiën, waardoor na bijna 68 jaar een einde komt aan militaire aanwezigheid op het vliegveld. In november 2012 bepaalt de rechtbank in Almelo dat het vliegveld vanaf november 2013 de militaire status kwijtraakt.

Herbestemd tot Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie

Heden

In juli 2014 koopt de familie Van Eck uit Maarssen 50 ha bestaand vastgoed en voorzieningen die deel uitmaken van de voormalige vliegbasis Twenthe. Het gaat om ‘De Strip’ met daarop de voormalige taxibaan en verkeerstoren, de oude en nieuwe brandweerkazerne en acht F16–shelters. Ook Hangar 11, het munitiebunkerpark en de werkplaatsen op Oostkamp worden eigendom van de familie.

Met hun passie voor en kennis over het herbestemmen van historische locaties, dopen zij de oude vliegbasis in rap tempo om tot unieke evenementenlocatie.