Bij Vliegveld Twenthe merken we steeds meer en meer dat festivalorganisatoren het verder zoeken dan alleen de Randstad. Ze willen namelijk meer tijd steken in het versterken van het concept in plaats van alle formaliteiten en strenge regelgevingen. En terecht! Want het liefst wil je gewoon bezig zijn om je festival nog leuker, sterker en aantrekkelijk te maken. Daarom trainen we onze medewerkers van Vliegveld Twenthe op een sterke neus voor trends op het gebied van festivals. Want niet alleen het organiseren van een festival vinden wij leuk, we willen ook nog eens alles weten over wat er gebeurd in festivalland. Onze projectleiders hebben daarom alle draaiboeken opzij geschoven, het ‘heilige’ productiekantoor op Vliegveld Twenthe verlaten en zijn op onderzoek uitgegaan. Zij ontdekte de volgende trends op het gebied van festivals:
1.Duurzaamheid (blijft topic)
Bomen knuffelen klinkt misschien een beetje als te ver gaan, maar je ziet het wel steeds meer gebeuren tijdens een festival. Veel bezoekers willen in contact staan met de natuur en vinden duurzaamheid een belangrijk aspect. Er wordt zelfs verwacht dat het in de toekomst zelfs invloed heeft op het koopproces. Koploper in festivalland als het gaat om duurzaamheid is het techno festival DGTL in Amsterdam. Zij serveren geen vlees, draaien volledig op groene stroom, het gebruikte plastic wordt tijdens het festival gerecycled en de urine wordt verwerkt voor de omliggende stadstuinen. Mede hierdoor wordt het afval verminderd met 80%.Door te blijven investeren in lokale ondernemers die milieubewust en vindingrijk zijn, kan een festival een positieve bijdrage leveren aan mens, milieu en maatschappij.
2.Meer dan alleen een ‘toontje’
Met alleen podia kom je er niet. We merken bij onze events op Vliegveld Twenthe dat de bezoekers variatie willen en naast genieten van de muziek meer beleving. Zo kan je bijvoorbeeld aparte munten aanbieden waarmee je de bezoekers toegang biedt tot workshops of kunstprojecten. In Twente heb je veel lokale kunstenaars, scholen of musea die altijd wel creatieve projecten hebben die je zo kan integreren in je festival concept. Het enige wat zij nodig hebben is vierkante meters.
3.De nieuwe generatie wil terug naar de bron!
Grote festivals zoals Extrema en Pitch kiezen er bewust voor om kleiner te worden. Ze zien dat klein en knus goed werkt in festivalland en kiezen er bewust voor om niet voor massa te gaan. No mainstream dus! Zo kan je je als organisator veel meer bezig houden met wat de bezoeker echt wil en je concept versterken. Maar een kleiner festival betekent vaak ook minder inkomsten. Dit kan een reden geven om naar locaties buiten de Randstad te gaan kijken. Wij zijn van mening dat wanneer je concept sterk genoeg is, mensen altijd bereid zijn om te reizen. Ook naar Vliegveld Twenthe. Je moet alleen als organisator wel die goede ‘reden’ zelf creëren.
4. Deze acts gaan de evenementenwereld op z’n kop zetten!
De lat voor spectaculaire en unieke acts ligt hoger dan ooit tevoren! Om je keuze iets makkelijker te maken hebben wij een lijstje met acts die het wellicht dit jaar gaan maken. Alle credits gaan uit naar Festicket: een online zoekplatform voor alle festivals op de wereld. Klik hier voor de lijst:
5. Artificial Intelligence als de ‘next wave’ in festivalland
Alleen al in 2016 is er wereldwijd 5 billion geïnvesteerd in AI. Aankomend jaar verwacht men dat dit zo’n 40 miljoen zal zijn. Wat betekent dit voor de festivalwereld? Wij geloven dat je door middel van ‘slimme techniek’ veel ‘problemen’ en ‘vragen’ kunt oplossen. Neem bijvoorbeeld chatbots. Sommige festivals zijn zo groot, dat hostessen van festivals vaak de vraag krijgen waar de dichtstbijzijnde toiletten zijn, waar je even kunt chillen, of waar je (biologisch) eten kunt halen. Dit soort vragen kan je makkelijk oplossen door middel van chatbots. Heb je als festivalorganisator je eigen app? Zorg dan dat de chatbox dominant aanwezig is in de app zodat gebruikers deze gelijk opmerken. Op langer termijn is het theoretisch zelfs mogelijk dat er minder personeel nodig is omdat de mens plaats maakt voor AI.
Tot slot nog een leuke festivalgadget: The Friend Finder. De ideale oplossing als je je vrienden kwijtraakt tijdens een festival. Deze drone van Pepsi brengt je weer samen met je vrienden. Klik hier voor een filmpje van the Friend Finder.
Benieuwd naar de mogelijkheden om een (corporate)festival te organiseren op onze prachtige evenementenlocatie van maar liefst 50 hectare outdoor en 2 hectare indoor?
Neem dan hier contact met ons op.