In 2015 was er een spannende strijd gaande op het Bridgestone World Solar Challenge. Solar Team Twente stond tot de laatste dag op de eerste plek, maar eindigde toch 3 minuten later dan team Delft. Dit jaar gaan zij eerste worden, en wel met een nóg efficientere zonneauto. Enkele ontwikkelingen werden ontrafelt tijdens de onthulling van de nieuwe zonneauto, RED Shift. Deze autopresentatie vond plaats op vrijdag 23 juni in Hangar11 met een spectaculaire show.
“Onze kracht zit in de wil om te innoveren en te verbeteren. Door alle verschillende technieken in de auto te optimaliseren hebben wij de beste zonneauto ter wereld kunnen bouwen”, zegt Olivier Berghuis, teamleider Solar Team Twente. Met deze auto staat Solar Team Twente in oktober 2017 aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge. De auto is een halve meter smaller ten opzichte van RED One, waarmee zij in 2015 tweede werden. Het team onthulde tijdens de presentatie ook één van haar grootste geheime wapens: SABINE 2.0. Dit is een elektronisch onderdeel in de auto dat zorgt voor een efficiëntieslag in de zonne-inkomsten van het zonnepaneel. Dankzij SABINE finishte het team in 2015 een half uur eerder. “SABINE is terug. Ze is totaal herontworpen en dubbel zo efficiënt geworden. We verwachten dat Sabine 2.0 ditmaal een uur aan tijdswinst oplevert,“ vertelt Technisch Manager en Raceleider Lars Klein. Samen met twee andere elektronische innovaties in de auto, vormt dit de gouden combinatie.
Bridgestone World Solar Challenge
Op 8 oktober 2017 staan de 19 studenten van het Solar Team Twente aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, dé prestigieuze race voor auto’s die rijden op zonne-energie. Samen met meer dan vijftig andere internationale deelnemers rijdt Solar Team Twente met de zonneauto 3000 kilometer dwars door de outback van Australië. De race kent drie verschillende klassen. Het Twentse solarteam doet mee met de Challenger Class, de Formule 1 klasse voor zonneauto’s.